Kilauan Mataku

Selamat Hari Ibu

Ibu bertahun kau derita.. hidup dalam susah sengsara…Sempena hari ibu aku ingin mendoakan keampunan n kemaafan kepada mak.. andai selama menjaga n membesarkan ambi..mak ade terguris hati melayan karenah ambi yg mcm2 ada…nakal & degil tuh xyah ckp ar.. dah mcm2 hukuman aku terima n aku amik hikmah dari hukuman tersebut..

Seterusnya,
aku rasa syukur ke-hadrat Ilahi kerana Mengurniakan pada aku seorang ibu yg tabah, sabar, tegas dan xambil hati ape org lain nak kate..Belasan tahun dulu, aku menjadi saksi sedih dlm peristiwa hati terluka seorang ibu dipulaukan oleh keluarga sendiri.. Kekadang ape yg org tua aku wat semua salah & serba xkena.. segala pendapat dan pandagn ditolak mentah2 oleh sedara mara..erm..

Sejarah aku ngan mak terlalu byk berbanding adik beradik aku yg lain coz setiap mase & saat waktu kecik , aku selalu berkepit ngan mak aku je.. ke pasar n kemana2 aku ar jadi peneman..pantang hilang sesaat aku akan cari.. kat aku jugak ar mak aku selalu mengadu & menangis menahan titisan air mata..Mak aku rela menghukum aku samada aku bersalah atau tidak semata2 nak puaskan hati anak orng lain..Terasa bagai ditusuk sembilu pilu bilamana zaman kecilku xpernah dimanjakan seperti kanak2 yg lain gara2 nak jaga hati anak org lain..erm..

Kegeraman aku mase tuh xleh nak wat ape2 coz masih mentah dan dilarang oleh mak utk berdendam ngan org..”Biarlah org nak wat atau nak kata kita ape pun.. yang penting kita xwat salah ngan orang.” ungkapan itu ar membuat aku terngiang2 ditelinga aku hingga sekarang.. kemarahan bertukar menjadi pemaaf dan memaafkan org walaupun terpaksa berderai air mata....tapi sekarang nih, tangisan dulu hanya menjadi senyuman je pada aku..xde ape nak didendamkan.. peristiwa hitam aku lari ke sekolah & xnak masuk sekolah mase tu pun aku berfikir semata2 nak jaga mak tanpa pedulikan mase depan..erm..Cukup ar sekadar itu luahan hati ku nih.. sebak rasanya dada ..

Pepun,
Alhamdulillah selepas aku melangkah ke menara gading dan hingga sekarang.. suara2 sumbang xberbunyi lagi utk dilemparkan pada mak coz mulianya seseorang itu bukan kerana pangkat,darjat dan harta.. tapi ilmu agama, akhlak yg baik dan anak yg soleh mendoakan kesejahteraan org tuanya....

Ape yg aku lakukan skg, aku dahulukan org tua aku dari kepentingan diri sendiri coz mase dia hidup nih ar aku curahkan bakti..klu ade kekurangan, InsyaAllah aku akan cukupkan.. Selamat hari IBU…

"Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:

"Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil." [Al Israa':24]

"Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)." [Ibrahim:14]

"Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan." [Nuh:28]

"Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku dan kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil."

Labels:

posted by Amrixxx @ 4:52 PM,

4 Comments:

At May 12, 2010 at 7:42 PM, Blogger uNcLeJoE said...

hmmm terharu gak cite ko ni am...tapi peduli apa orang kata kan..kalao nak dengar mulut org2 yg tak berapa best ni...hmm alamatnya tak kemana kite...mungkin tak berada di tempat kite berada sekang...am UJ nak tanya skit....hmm ayah ko masih ada lagi ke? kalo peribadi sorry ekkk...

 
At May 13, 2010 at 8:18 AM, Blogger Amrixxx said...

mmg peribadi..ada..
tapi ayah aku keje berjauhan ngan family..
cuma nasihat n ilmu agama je ar dia bleh bagi utk menepis sebrg kata2 n fitnah..
maaf UJ..setakat 2 je ar hal peribadi aku bleh bgtau..erm..

 
At May 13, 2010 at 11:02 AM, Blogger uNcLeJoE said...

alahh am..sorry la ekk banyak2 ...UJ nak tahu masih hidup lagi tak...sebab UJ dh tak ada ayah....sorry ekk kalo soalan tu wat amrixx terasa....

*mcm nyesal lak..UJ tanya soalan sebegitu ...hmmm:-(

 
At May 15, 2010 at 12:11 PM, Blogger Amrixxx said...

uiks..
xpe bro.. setakat mane boleh sy citer..
no hal ar..erm

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Image Hosting by imagefra.me

The Authors

Blog "Kilauan Mataku" ini merencanakan perjalanan sisa hidup aku yang menempuh ranjau kehidupan yang penuh lakonan.. Pada Kilauan Mataku tiada ape yang indah melainkan aku dapat menempuhi segala kesulitan dengan tersenyum manish.. Kilauan Mataku tersenyum indah dan manja seolah-olah ku ketahui akan akhir hayat ku.. Sakitku alami ku pendamkan dengan menjauhkan diri dari teman untuk ku luahkan kesabaran & ketabahan ku.. Mataku seolah menitiskan air mata andai ku lihat Kilauan Mataku bersama teman-teman leka bersuka ria.. Ingatlah wahai Mataku.. Sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam, dan manusia telah banyak karam didalamnya, oleh itu jadikan lah kapal mu didunia ini berbakti kepada Allah, muatannya Iman dan layar nya Tawakkal, mudah- mudahan kamu selamat".

"Khairul Amri"

Kilauan Dimataku

Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Image Hosting by imagefra.me

Sajak Dimataku

Indah nian malam cemerlang
Bertaburan beribu bintang
Sayang rembulan bersendirian
Seperti tiada berteman
Sungguh ada beribu bintang
Hanya satu indah berseri
Walaupun berjuta sayang
Yang mana satu idaman hati

Cari bintang kejora
Berseri dan bercahaya
Tapi sayang dik sayang
Kejora di awang-awang
Kalau bulan yang kesepian
Jangan pungguk yang dirindukan
Jikalau mencari kawan
Bintang di awan sanggup temankan....


~Amrixxx~

Lets Shout

Aku Dimataku

Jika Dia Diam, Diamnya Sangat Menyenangkan.. Jika Dia Senyum, Senyumnya Sangat Membahgiakan... Jika,Jika & JIka... Semuanya Membuatkan Kita Selesa... Itulah Dia Insan Yang Punyai Akhlak Yang Terpuji..

click for more

Sedang Berkilauan Di Mataku

Links

Blog Mataku

Archives

Previous Posts

Recent Comment

IP Mataku

IP

Siaran Mataku

TV3TV9 dekat dihati NTV7GB | Grand Briliance

Berita HarianBaca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]HARAKAH daily

Sifoo GrafikDewan Bahasa & Pustaka MAXIS web MMSMAXIS web SMS

gengjurnal.netwebkl jiwang.netdigital dome Tokeikedai.netKhairilhusni | ..::K-rex20XX~~ Laman Informasi Anda ::..

Parti Pas Malaysia.: PARTI KeADILan Rakyat:.




Get this widget!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com