Kilauan Mataku

Hukum mengukir inai di tangan & cukur jambul

Tokoh ulama terkenal, Datuk Haji Abu Hassan Din Al-Hafiz menegaskan, istiadat cukur jambul anak adalah amalan bidaah dan khurafat. Sementara mengukir inai di tangan ala tatoo yang menjadi trend bagi pengantin perempuan masa kini adalah dikutuk dan dilaknat Allah.

Seluruh umat Islam yang pernah terlanjur melakukan perbuatan itu perlu merenung pendapat Datuk Hassan, bekas pegawai Agama Islam di Istana Negara itu.

Download PDF dan Utusan

__________________
Pendapat2 lain..


Salam ustaz,

Boleh ke org perempuan yang nak kawin tu pakai inai yang bercorak kat belakang tangan?

Apa hukum dia dan kalau haram kenapa?

Jawapan:

Inai dijari termasuk perhiasan yg diharuskan kepada wanita2 yg bersuami dan harus ia pakai samada pada hari perkahwinan atau hari2 yg lain.

Lelaki tidak diharuskan memakainya sekalipun pada hari pernikahan.

Jika perempuan memakai inai dengan hiasan seperti adat perempuan2 kafir pada belakang tangan dengan corak yg bukan kebiasaan wanita Islam memakainya maka hukumnya dilarang kerana hadith yg maksudnya sesiapa yg mengikut adat suatu kaum maka ia tergolong dalam kaum tersebut.

Rujukan Ustaz Azhar Idrus ($2)


http://anaksengat.blogspot.com/2008/11/inai-di-jari.html


Kesimpulan..
Ramai gak aku tgk tukang2 inai & org yg menginaikan diri dgn mengukir xsetuju ngan pandgn ustaz harun din nih.. dan ada gak segelintir ustaz..erm..
pada pendapat aku..
Walaupun pemakaian inai ini adalah harus.. namun pengukiran inai bukan shj amalan jahiliah malah lebih menyerupai majlis perkahwinan orang india..
sebab dah jadi kes orang kahwin dia amik orang india hiaskan inai tangan, rupanya simbol yang diukir membawa pujian kepada dewa hindu...erm...wallahualam..

sebarang komen & pendapat dipersilakan..erm..

Labels:

posted by Amrixxx @ 4:08 PM,

9 Comments:

At May 9, 2010 at 8:01 PM, Blogger uNcLeJoE said...

haram tuh...hmmm nasib UJ tak pakai masa time kawin dulu... da gak kan jenis mcm pengantin lelaki yang pakai 3 jari tu....
blog ni pun sumber hukum-hakam...anakbuah ustaz azhar ke ni:-)

 
At May 9, 2010 at 11:07 PM, Blogger ~* chirpy_chummy *~ said...

yep..itu amalan org2 hindu.kebanyakan kita xtau ttg ni (muslimin muslimat)..memakai inai esp mencorak2kannya xelok..menyerupai org bukan islam.tp d bolehkan kalu niat utk berubat, cth kalu sakit kuku,tgn dsb.rujukan buku: ciri2 wanita ke syurga. author: (errr..aku lopa,sbb kt kg..hehe :p )

 
At May 10, 2010 at 8:39 AM, Blogger Amrixxx said...

to UJ - yeps.. bilamana kita membantah menda2 camnih mulalah ar masyarakt pandang serong dan sombong dari kebenaran..walhal ape yg kita buat adalah salah.. dalam hal2 camnih ar pemimpin2 islam wajib menegur rakyat..erm.. tapi pemimpin yg ade skg nih xleh harap.. coz 2x5 je.. pergi kalung bunga kat tugu negara..ahaks..

huhu..xde ar..
ustaz azhar,harun din,nik aziz, Aa gym,zawawi dan lain2 yg petah berkata2 serta memberi hujah aku suka ngk serta idola aku..erm..

to mar - menda2 nih terjadi n berterusan mungkin sebab bekas PM kita dulu adalah mamak kot...huhu :D
pasal perubatan tuh pada aku mmg xde masalh pun n diharuskan jugak..erm..

soalan cepu emas.. ko xpernah wat ke mar? huhu :P

 
At May 10, 2010 at 9:05 AM, Blogger ~* chirpy_chummy *~ said...

aku kecik2 dulu,esp zaman diploma mmg terkenal sbb terlampau suke pakai inai kt jari..pantang habis inai,konpem balik kg,aku pakai smula..even kt hostel tym tu pn,aku tetap semangat pkai inai siap ajak kengkawan.sbb aku nk jg kuku sbnrnye. tp after aku baca buku tu(tym cuti nk tgu msok degree) aku tros takot, smp la ni aku xpenah pakai inai dah..alhamdulillah.. dulu jahil,sume pn xtau..:p

soklan cepu emas dr aku : ko pn kecik2 xkan xpernah kot,pakai inai?huhu jugak.

 
At May 10, 2010 at 9:09 AM, Blogger F A R Y N said...

aku tak tau la aku confuse ke apa...
sbb dulu clasmate aku from india..yg keturunan khan la...
sah2 la muslim..masa diorg kawen...inai siap ukir2...
diorang kata mmg dah budaya mereka kena melawa2 camtu..hurmm

 
At May 10, 2010 at 9:13 AM, Blogger Amrixxx said...

to mar- huhu.. klu zaman diploma bukan kecik dah tuh.. tuh dah nenek org dah..ahaha..alhamdulillah ar klu dah berubah.. byk perkara dlm masyarkt melayu skg wat menda yg salah lagi.. contohnya amalan yg baik tapi terbalik..erm..

aku mase sekolah rendah ade ar pakai..aku guna utk kuku ar yg rosak cam tersepit kat pintu..tapi xde ar wat kat semer kuku n nak ukir2 wat hiasan..erm..

 
At May 10, 2010 at 9:17 AM, Blogger Amrixxx said...

to vin - mmg budaya org india pun..
aku pernah bace kisah seorang pemimpin/ulama india muslim.. xingat sape name dia.. dia wat revolusi islam kat india.. org kate dia perjuangkn islam tapi budaya2 hindu dia kekalkan dalam kehidupn masyrakt india muslim..
ramai ulama2 xsetuju cara dia..erm..

 
At May 10, 2010 at 10:34 AM, Blogger my.mastura said...

sebab dah jadi kes orang kahwin dia amik orang india hiaskan inai tangan, rupanya simbol yang diukir membawa pujian kepada dewa hindu...

kalau inai tu, ukiran bunga2, kira mcm mana eh? huhu
sbb time aku kawin dulu, aku pakai gak inai bunga2 tu...sbb teringin sgt, laki aku kata, pakai time kawin je..pas ni x yah pakai dah..uhuk

 
At May 10, 2010 at 11:59 AM, Blogger Amrixxx said...

to mas- klu menurut pendapat2 dikalgn ulama.. berinai utk suami atau suami suroh mmg xpe... malah digalakkan.. cuma bilamana berukir tuh dah jadi makruh..erm..wallahualam..

wpun isu nih remeh malah perdebatan dan pendapat tentang hukum mmg banyak walaupun seseorg itu berkata melihat pade niat.. pokoknya.. meniru budaya tuh dah jadi kesalahan..erm..

pada aku, yg penting kita utamakan dulu syariat..erm..

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Image Hosting by imagefra.me

The Authors

Blog "Kilauan Mataku" ini merencanakan perjalanan sisa hidup aku yang menempuh ranjau kehidupan yang penuh lakonan.. Pada Kilauan Mataku tiada ape yang indah melainkan aku dapat menempuhi segala kesulitan dengan tersenyum manish.. Kilauan Mataku tersenyum indah dan manja seolah-olah ku ketahui akan akhir hayat ku.. Sakitku alami ku pendamkan dengan menjauhkan diri dari teman untuk ku luahkan kesabaran & ketabahan ku.. Mataku seolah menitiskan air mata andai ku lihat Kilauan Mataku bersama teman-teman leka bersuka ria.. Ingatlah wahai Mataku.. Sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam, dan manusia telah banyak karam didalamnya, oleh itu jadikan lah kapal mu didunia ini berbakti kepada Allah, muatannya Iman dan layar nya Tawakkal, mudah- mudahan kamu selamat".

"Khairul Amri"

Kilauan Dimataku

Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Image Hosting by imagefra.me

Sajak Dimataku

Indah nian malam cemerlang
Bertaburan beribu bintang
Sayang rembulan bersendirian
Seperti tiada berteman
Sungguh ada beribu bintang
Hanya satu indah berseri
Walaupun berjuta sayang
Yang mana satu idaman hati

Cari bintang kejora
Berseri dan bercahaya
Tapi sayang dik sayang
Kejora di awang-awang
Kalau bulan yang kesepian
Jangan pungguk yang dirindukan
Jikalau mencari kawan
Bintang di awan sanggup temankan....


~Amrixxx~

Lets Shout

Aku Dimataku

Jika Dia Diam, Diamnya Sangat Menyenangkan.. Jika Dia Senyum, Senyumnya Sangat Membahgiakan... Jika,Jika & JIka... Semuanya Membuatkan Kita Selesa... Itulah Dia Insan Yang Punyai Akhlak Yang Terpuji..

click for more

Sedang Berkilauan Di Mataku

Links

Blog Mataku

Archives

Previous Posts

Recent Comment

IP Mataku

IP

Siaran Mataku

TV3TV9 dekat dihati NTV7GB | Grand Briliance

Berita HarianBaca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]HARAKAH daily

Sifoo GrafikDewan Bahasa & Pustaka MAXIS web MMSMAXIS web SMS

gengjurnal.netwebkl jiwang.netdigital dome Tokeikedai.netKhairilhusni | ..::K-rex20XX~~ Laman Informasi Anda ::..

Parti Pas Malaysia.: PARTI KeADILan Rakyat:.




Get this widget!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com