Kilauan Mataku

Qiamulail Pengikat Jiwa




Qiamulail pengikat jiwa dengan-Nya
Salam Ukhuwahfillah....

Perkongsian sedikit mengenai Qiamulail

Apakah kepentingan..?

Mendekatkan diri kepada Allah
Menjadi penenang jiwa dikala duka
mensucikan jiwa yang penuh dosa.

Perlukah...kita Qiam?
Ya,

Kenapa..?

Kerana kita sering melakukan dosa samaada sedar atau tidak.

Bagaimana dengan pelaksanaan..?

Qiamulail akan dilakukan pada malam hari, hanya selepas tidur sebelum azan solat subuh. Dengan melakukan solat-solat sunat.

Waktu paling afhal dilakukan..?

2/3 malam

Fadhilat Qiam..?

Mendekatkan diri kepada Allah
Turut perintah Allah dan Rasul
Jiwa menjadi tenang
Terhindar dari melakukan perbuatan keji

P/s Apa pandangan anda mengenai Qiamulail...?

Labels:

posted by Amrixxx @ 10:29 PM,

10 Comments:

At September 14, 2009 at 2:14 PM, Anonymous Anonymous said...

salah satu cara mencari ketenangan jiwa...kerana di dalam qiamullail itu terdapatnya satu perasaan yang sukar sekali untuk digambarkan..ini bagi nish lah..tak tau yang lain

 
At September 14, 2009 at 2:48 PM, Blogger Amrixxx said...

klu xleh gambarkan nish.. cuba bayang2kan...hoho :p

 
At September 14, 2009 at 4:29 PM, Anonymous Anonymous said...

kalo bygkan am lak tak nampk :p

 
At September 14, 2009 at 6:16 PM, Blogger Amrixxx said...

ohoho.. ilmu nujum nish lemah lagi ar 2..ekeke :p

 
At September 14, 2009 at 9:56 PM, Anonymous Anonymous said...

hohoho memandai je am ni tau

 
At September 14, 2009 at 11:13 PM, Blogger Amrixxx said...

hehehe..am pandai ar klu setakat nak bygknn nish..ngee :p

Ok ar antara kelebihan Qiamulail dlm hadis2..
bilal r.a meriwayatkn bhw nabi SAW bersabda kite hendaklah kerjakan solat waktu mlm krn ia:-
1)amalan2 org soleh sebelum kamu
2)mendekatkan kpd Allah
3)mencegah perbuatan maksiat
4)menghapuskan dosa
5)menghilangkan sakit dari badan...

dari hadis Abu hurairah pula yg menyatakan Nabi Saw Bersabda :-

"Allah mengasihi seorg lelaki yg bangun tgh mlm, lalu kerjakan solat &kejutkn isterinya utk solat.. klu isterinya enggan dipercikkan air kemukanya.. Allah juga mengasihi seorang pompuan yg bngun tgh mlm lalu kerjakan solat & kejutkan suaminya..jika suami enggan dipercikan air ke mukanya".

 
At September 15, 2009 at 4:24 AM, Anonymous Anonymous said...

hoho...kalo am bkn kena percik air tp mandikan teros wahahahahahahaha

 
At September 15, 2009 at 5:17 AM, Blogger Amrixxx said...

wahahaa..klu xde ape2 berlaki.. percik pun dah cukup kat am nish..ngee
tp klu ade ape2 berlaku..kena ar mandi wajib nish..ekeke :p
klu x, setakat percik je air.. mane nak sah kerjakan solat nanti..hoho :p

 
At September 15, 2009 at 9:46 AM, Anonymous Anonymous said...

hohhhohoho no komen ahahahahaha :p noti2

 
At September 15, 2009 at 10:12 AM, Blogger Amrixxx said...

ohohoho..
adekaa noti.. betul ar..ekeke :P

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Image Hosting by imagefra.me

The Authors

Blog "Kilauan Mataku" ini merencanakan perjalanan sisa hidup aku yang menempuh ranjau kehidupan yang penuh lakonan.. Pada Kilauan Mataku tiada ape yang indah melainkan aku dapat menempuhi segala kesulitan dengan tersenyum manish.. Kilauan Mataku tersenyum indah dan manja seolah-olah ku ketahui akan akhir hayat ku.. Sakitku alami ku pendamkan dengan menjauhkan diri dari teman untuk ku luahkan kesabaran & ketabahan ku.. Mataku seolah menitiskan air mata andai ku lihat Kilauan Mataku bersama teman-teman leka bersuka ria.. Ingatlah wahai Mataku.. Sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam, dan manusia telah banyak karam didalamnya, oleh itu jadikan lah kapal mu didunia ini berbakti kepada Allah, muatannya Iman dan layar nya Tawakkal, mudah- mudahan kamu selamat".

"Khairul Amri"

Kilauan Dimataku

Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Image Hosting by imagefra.me

Sajak Dimataku

Indah nian malam cemerlang
Bertaburan beribu bintang
Sayang rembulan bersendirian
Seperti tiada berteman
Sungguh ada beribu bintang
Hanya satu indah berseri
Walaupun berjuta sayang
Yang mana satu idaman hati

Cari bintang kejora
Berseri dan bercahaya
Tapi sayang dik sayang
Kejora di awang-awang
Kalau bulan yang kesepian
Jangan pungguk yang dirindukan
Jikalau mencari kawan
Bintang di awan sanggup temankan....


~Amrixxx~

Lets Shout

Aku Dimataku

Jika Dia Diam, Diamnya Sangat Menyenangkan.. Jika Dia Senyum, Senyumnya Sangat Membahgiakan... Jika,Jika & JIka... Semuanya Membuatkan Kita Selesa... Itulah Dia Insan Yang Punyai Akhlak Yang Terpuji..

click for more

Sedang Berkilauan Di Mataku

Links

Blog Mataku

Archives

Previous Posts

Recent Comment

IP Mataku

IP

Siaran Mataku

TV3TV9 dekat dihati NTV7GB | Grand Briliance

Berita HarianBaca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]HARAKAH daily

Sifoo GrafikDewan Bahasa & Pustaka MAXIS web MMSMAXIS web SMS

gengjurnal.netwebkl jiwang.netdigital dome Tokeikedai.netKhairilhusni | ..::K-rex20XX~~ Laman Informasi Anda ::..

Parti Pas Malaysia.: PARTI KeADILan Rakyat:.




Get this widget!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com