Kilauan Mataku

Wong Fei Hung @ Faisal Hussein Idolaku

Sebagai seorang peminat Seni Beladiri, aku menjadikan Wong Fei Hung idolaku sebaris dengan Wali Songo, Datuk Bahaman,Mat Kilau ,Tok Janggut & ramai lagi pejuang2 islam yg menentang keganasan serta penindasan kepada rakyat..

Kehebatan pejuang2 islam dalam menegakkan keadilan sememangnya sukar untuk dinafikan pada zaman dahulu kala.. Disaat aku masih hensem kecil remaja yakni ketika berumur 6 tahun, cita2 sampinganku hendak menjadi seorang pejuang seperti Datuk Bahaman & Mat Kilau yg hanya nama itu aku kenali dulu..

Setelah mengkaji & teruskan pengajian.. xperlulah menjadi seorang askar @ mengunakan senjata api menentang musuh sekiranya ilmu agama menjadi amalan seharian utk menanamkan semangat jihad.. Beratus2 askar yg mengunakan senjata api belum tentu menewaskan seorang ulama yg hebat bertempur seperti wali songo & wong fei hung @ Faisal Hussein Wong..

Sebagai seorang muslim, seharusnya kita menentang keganasan & kezaliman walaupun dinegara sendiri sepertimana yg dilakukan WFH. Disamping itu, WFH juga seorang doktor/tabib dan mempunyai akhlak yg mulia menyebabkannya dihormati masyarakat & menjadi lagenda dalam dunia seni bela diri..

Dalam mengimbau kisah lampau..
Teringat aku mase belajar silat mase mula2 & muda hensem dulu.... aku kena marah ngan tok guru coz dia cakap mane ade silat men terbang2 ..Mase nih aku betul2 bersemangt waja dan terpengaruh ngan citer WFH melakukan tendangn tanpa bayang.. aku masukkan unsur2 kungfu dlm silat.. huhu.. walhal silat kebanyakkan bertahan daripada melakukan serangan..hehe.. Bayangkan dalam mase umur aku 7 dan 8 tahun aku suka bergaduh dan menyahut cabran ngan org yg 5 dan 6 tahun lebih tua dari aku.. klu sebaya n kebawah nih aku xlayan coz anggap xsetaraf.. huhu.. berlagak tul mase nih.. tapi mase umur nih gak ar aku jadi pemalu sgt ngan pompuan..xtau nape..huhu :P

Bilamana aku dah akil baligh, aku mula memikirkan bergaduh adelah satu amalan bodoh dan menurut hawa nafsu..Tok guru serta org2 soleh selalu berpesan kat aku supaya menanamkan kesabaran selagi boleh bertahan dan menolak cabaran yang tidak menguntungkan kedua2 pihak.. tapi kesabaran aku xtahan lame coz beberapa bulan lepas tuh ade plak membe abg aku nak menguji tahap ke 3 r 4 taekwando dia.. nak dekat 10x aku tolak dan menyatakan aku xberapa pandai bersilat dan xde talipinggang pun.. tapi dia nak jugak walaupun aku kate membazir mase.. last2 aku sahut tanpe bukak langkah.. pertarungan malam itu disaksikan oleh abg aku,membe diorang dan hampir 20 org sekeliling budak2 muda..

Mula2 aku biarkan dia serang n tepis je nak tgk sejauh mane kekuatan dia..Pesan tok guru jgn mulakan sesuatu pergaduhan tanpa sebab munasabah..sekali aku tgk dia dah mula penat aku mulakan serangan dgn bagi percuma tendagan maut (terbang) kat dada & muka dimana kaki kanan aku kat dada sambil libas kaki kiri kat muka dia.. pehtu dak tuh tersungkur sambil tergolek2… belum sempat dia nak berdiri aku teruskan seragn itu lagi sebyk 3 kali.. hingga aku cakap xnak lawan dah.. klu x puashati.. nak pukul aku..silakan.. last2 dia mengalah.. pagi sok aku tgk ade 3 tanda tapak kasut aku kat dada dia..huhu.. last2 aku aku minta maaf & xde niat nak wat camtu.. sememangnya diluar dugaan dia yg aku boleh wat tendagn camtu pade usia 12 tahun..erm..

Kalau nak ikutkan, dlm ilmu silat & taekwando mmg xde sgt tendagn camtu… cuma saje aku nak test n pinjam teknik kung fu dari WFH..huhu
Lepas peristiwa itu, aku nekad xmau gaduh2 lagi & lebih baik tingkatkn ilmu agama.. coz dalam persilatan ilmu agama itu penting dalam meminta perlindungan dari Allah swt serta menjauhkan diri dari syaitan yg terkutuk.. Ilmu agama itu luas samada persilatan, ilmu alam ghaib, perubatan, sains & mcm2 lagi..Ape yg aku belajar setakat nih masih cetek lagi..erm..

Ringkasan Riwayat Wong fei Hung @ Faisal Hussein Wong

Sudah banyak orang yang tahu bahwa tokoh legendaris asal Cina, Sam Poo Kong alias Muhammad Cheng Ho adalah seorang Muslim. Namun nampaknya masih banyak yang belum tahu bahwa masih banyak tokoh China legendaris yang ternyata beragama Islam. Dua di antaranya ialah Wong Fei Hung dan Judge Bao.

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film Once Upon A Time in China. Dalam film itu, karakter Wong Fei Hung diperankan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?
Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Pengobatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga supremasi kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab-kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.
Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu pengobatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik pengobatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.

Kombinasi antara pengetahuan ilmu pengobatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Karena itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan Keluarga Wong.
Pasien klinik keluarga Wong yang meminta bantuan pengobatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar biaya pengobatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pasien yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah pandang bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pamrih.

Secara rahasia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch’in yang korup dan penindas. Dinasti Ch’in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.

Wong Fei-Hung mulai mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarinya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung sukses melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang legendaris. Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, kakak seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang lolos dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch’in pada 1734.

Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch’in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea). Jika saja pemerintah Ch’in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepang), pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu niscaya akan berhasil mengusir pendudukan Dinasti Ch’in.

Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli pengobatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berhasil mengembangkannya menjadi lebih maju. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata.

Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berhasil menghajar lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejam di Canton yang mengeroyoknya karena ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.
Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton. Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena istri-istrinya meninggal dalam usia pendek. Setelah istri ketiganya wafat, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.

Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad’afin (tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya.

Wong Fei-Hung wafat dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Alah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amin.



Klu time mengaji mase kecik dulu..asal ade citer Pendekar & Mahaguru kat TV.. cepat2 je aku balik dan bagi alasan.. semata2 nak tgk skil persilatan..huhu :P

Labels:

posted by Amrixxx @ 5:02 PM,

5 Comments:

At April 8, 2010 at 1:50 AM, Anonymous Eddie said...

nice info. mana source ngko dapat ni bro? memula baca tajuk tadik terkejut gak. ingatkan wong fei hong & faisal hussien abu hassan. huhuhu

 
At April 8, 2010 at 8:19 AM, Blogger Amrixxx said...

huhu..
kat tenet bersepah bos..
xar..faisal husin tiru tendgn WFH dalam hati waja..ekeke

 
At April 8, 2010 at 9:20 AM, Blogger my.mastura said...

wwaaa...baru aku tau...bagus info ni...*tepuk *tepuk

eh..Judge Bao tu, yg dedulu ada citer 'Justice Bao' yg kt tv tu keR? yg kt dahi dia ada tanda bulan sabit tuh..?

 
At April 8, 2010 at 10:35 AM, Blogger bofoyengfeng said...

good info bro. baru gua tau sejarah wfh.

 
At April 8, 2010 at 11:32 AM, Blogger Amrixxx said...

erm..
samer2..
lepas nih ko kena tau sejarah aku plak kemat..ekeke :P

 

Post a Comment

<< Home

Image Hosting by imagefra.me

The Authors

Blog "Kilauan Mataku" ini merencanakan perjalanan sisa hidup aku yang menempuh ranjau kehidupan yang penuh lakonan.. Pada Kilauan Mataku tiada ape yang indah melainkan aku dapat menempuhi segala kesulitan dengan tersenyum manish.. Kilauan Mataku tersenyum indah dan manja seolah-olah ku ketahui akan akhir hayat ku.. Sakitku alami ku pendamkan dengan menjauhkan diri dari teman untuk ku luahkan kesabaran & ketabahan ku.. Mataku seolah menitiskan air mata andai ku lihat Kilauan Mataku bersama teman-teman leka bersuka ria.. Ingatlah wahai Mataku.. Sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam, dan manusia telah banyak karam didalamnya, oleh itu jadikan lah kapal mu didunia ini berbakti kepada Allah, muatannya Iman dan layar nya Tawakkal, mudah- mudahan kamu selamat".

"Khairul Amri"

Kilauan Dimataku

Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Image Hosting by imagefra.me

Sajak Dimataku

Indah nian malam cemerlang
Bertaburan beribu bintang
Sayang rembulan bersendirian
Seperti tiada berteman
Sungguh ada beribu bintang
Hanya satu indah berseri
Walaupun berjuta sayang
Yang mana satu idaman hati

Cari bintang kejora
Berseri dan bercahaya
Tapi sayang dik sayang
Kejora di awang-awang
Kalau bulan yang kesepian
Jangan pungguk yang dirindukan
Jikalau mencari kawan
Bintang di awan sanggup temankan....


~Amrixxx~

Lets Shout

Aku Dimataku

Jika Dia Diam, Diamnya Sangat Menyenangkan.. Jika Dia Senyum, Senyumnya Sangat Membahgiakan... Jika,Jika & JIka... Semuanya Membuatkan Kita Selesa... Itulah Dia Insan Yang Punyai Akhlak Yang Terpuji..

click for more

Sedang Berkilauan Di Mataku

Links

Blog Mataku

Archives

Previous Posts

Recent Comment

IP Mataku

IP

Siaran Mataku

TV3TV9 dekat dihati NTV7GB | Grand Briliance

Berita HarianBaca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]HARAKAH daily

Sifoo GrafikDewan Bahasa & Pustaka MAXIS web MMSMAXIS web SMS

gengjurnal.netwebkl jiwang.netdigital dome Tokeikedai.netKhairilhusni | ..::K-rex20XX~~ Laman Informasi Anda ::..

Parti Pas Malaysia.: PARTI KeADILan Rakyat:.




Get this widget!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com