Kilauan Mataku

Ashabul Kahfi

Beberapa hari yang lalu, aku berkesempatan untuk mengunjungi Gua Kahfi atau Ashabul Kahfi, yang terletak di Amman, Yordania. Kisah tentang Gua Kahfi terdapat di Al Quran. Ashabul berarti para pemuda dan Kahfi yang berarti gua. Kisah ini dikenal juga dengan kisah ‘The Cave of Seven Sleepers’. Ada yang meyakini kisah ini terjadi di Turki. Namun dengan bukti-bukti yang meyakinkan, kisah ini diperkirakan terjadi di Yordania.

Ashabul Kahfi menceritakan tentang kisah tujuh orang pemuda yang lari dari Raja Romawi yang kejam. Ketika itu kerajaan Romawi mendirikan Liga Decapolis yang berpusat di Philadelphia (kini dikenal sebagai Amman, ibukota Kerajaan Yordania) dimana Raja Daqyanus atau Decius yang menyembah berhala, memerintah kala itu.

Ketujuh pemuda itu dengan ditemani seekor anjingnya yang bernama Kitmir atau kadang disebut juga Al Raqim, melarikan diri menuju sebuah gua, agar tidak ditangkap dan disiksa oleh Raja yang memusuhi orang-orang yang beriman kepada Allah.

Selama di gua, mereka ditidurkan hingga 309 tahun lamanya. Sementara anjingnya berjaga-jaga di luar gua dengan kedua kakinya terjulur ke depan. Selama tidur, mereka dibalik-balikkan tubuhnya ke kanan dan ke kiri, agar tidak hancur bersama tanah. Walaupun telah tertidur selama 309 tahun, tetapi saat terbangun, mereka mengira bahwa mereka hanya tidur selama 1 hari.

Tatkala salah seorang dari mereka keluar gua hendak membeli makanan, koin uang yang dimilikinya berbeda dengan koin uang jaman di saat mereka terbangun.



Akhirnya setelah mereka wafat, mereka dikuburkan kembali di dalam gua itu. Tulang-belulang mereka disatukan dalam sebuah makam dan bisa diambil gambarnya. Kejadian ini menurut tour guide yang memandu kami, terjadi lebih dari 2000 tahun yang lalu, namun tulang belulangnya masih utuh.

Sekarang nih pun banyak pemimpin2 yang zalim..erm.. Bahgianya hatiku ini andai dimuliakan oleh Allah swt seperti mereka.. Pemuda2 yang mempertahankan keimanan dan kebenaran... InsyaAllah..Amin..

Labels:

posted by Amrixxx @ 5:56 PM,

4 Comments:

At April 1, 2010 at 1:44 PM, Blogger my.mastura said...

naper bahasa2 tu, ada yg mcm bahasa Indonesia? ko kopipes eh? hehehhe

ada dlm 1 buku yg aku buat dulu, katanyer 7 org lelaki tu, bukan org lain..anak2 pembesar jugak...raja tu suruh diorg ikut ckp dia, tp diorg x nak...tu yg diorg lari...

psl anjing tu plak, sesaper yg nampak dr luar gua, diorg akan nampak sekor anjing yg muka amat garang..padahal anjing tu tgh tido...tu la kan..kuasa Allah

 
At April 1, 2010 at 3:39 PM, Blogger Amrixxx said...

rajin sgt ke aku nak type sendiri mas? huhu :P
xyah bace tulisan mas.. tgk gambar pun org dah tau..erm..
aku saje copy menda nih bg menerangkan isu kat webkl...

yeps..
ape yg aku tau pemuda tuh gologn bangsawan.. dan anjing tuh sebagai peneman..Dengan Kuasa Allah swt mereka bangun seolah2 sedang tido sekejep saje walhal dah bertahun2..
kisah nih juga Allah swt menerangkn bahawa menghidupkan dan mematikan manusia adelah perkara mudah.. dan sesiapa beriman kepada Allah swt pasti diberi petunjuk..

so,kesimpulannya dari webkl...
anjing xharam klu org islam nak bela kan kan kan.. hehe :D

 
At April 1, 2010 at 4:05 PM, Blogger my.mastura said...

webkl? dh lama x jengah..

ni yg kes si sofea suka anjing tu ker? hehhehe

 
At April 1, 2010 at 5:09 PM, Blogger Amrixxx said...

yeps..huhu :P

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Image Hosting by imagefra.me

The Authors

Blog "Kilauan Mataku" ini merencanakan perjalanan sisa hidup aku yang menempuh ranjau kehidupan yang penuh lakonan.. Pada Kilauan Mataku tiada ape yang indah melainkan aku dapat menempuhi segala kesulitan dengan tersenyum manish.. Kilauan Mataku tersenyum indah dan manja seolah-olah ku ketahui akan akhir hayat ku.. Sakitku alami ku pendamkan dengan menjauhkan diri dari teman untuk ku luahkan kesabaran & ketabahan ku.. Mataku seolah menitiskan air mata andai ku lihat Kilauan Mataku bersama teman-teman leka bersuka ria.. Ingatlah wahai Mataku.. Sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam, dan manusia telah banyak karam didalamnya, oleh itu jadikan lah kapal mu didunia ini berbakti kepada Allah, muatannya Iman dan layar nya Tawakkal, mudah- mudahan kamu selamat".

"Khairul Amri"

Kilauan Dimataku

Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Image Hosting by imagefra.me

Sajak Dimataku

Indah nian malam cemerlang
Bertaburan beribu bintang
Sayang rembulan bersendirian
Seperti tiada berteman
Sungguh ada beribu bintang
Hanya satu indah berseri
Walaupun berjuta sayang
Yang mana satu idaman hati

Cari bintang kejora
Berseri dan bercahaya
Tapi sayang dik sayang
Kejora di awang-awang
Kalau bulan yang kesepian
Jangan pungguk yang dirindukan
Jikalau mencari kawan
Bintang di awan sanggup temankan....


~Amrixxx~

Lets Shout

Aku Dimataku

Jika Dia Diam, Diamnya Sangat Menyenangkan.. Jika Dia Senyum, Senyumnya Sangat Membahgiakan... Jika,Jika & JIka... Semuanya Membuatkan Kita Selesa... Itulah Dia Insan Yang Punyai Akhlak Yang Terpuji..

click for more

Sedang Berkilauan Di Mataku

Links

Blog Mataku

Archives

Previous Posts

Recent Comment

IP Mataku

IP

Siaran Mataku

TV3TV9 dekat dihati NTV7GB | Grand Briliance

Berita HarianBaca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]HARAKAH daily

Sifoo GrafikDewan Bahasa & Pustaka MAXIS web MMSMAXIS web SMS

gengjurnal.netwebkl jiwang.netdigital dome Tokeikedai.netKhairilhusni | ..::K-rex20XX~~ Laman Informasi Anda ::..

Parti Pas Malaysia.: PARTI KeADILan Rakyat:.




Get this widget!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com